- Dit evenement is voorbij.
Week Slovenie en Italie (aanmelding gesloten!!)
21 augustus 2013 - 30 augustus 2013
Vakantieweek naar Slovenie (Bovec) en Italie (Predazzo) met de autoslaaptrein.
Introductie
Nadat we met onze activiteitencommissie vorig jaar – naast de bekende weekenden in de Eifel en in Luxemburg – onze grenzen al wat hadden verlegd en een week naar het Zwarte Woud hebben georganiseerd, wilden we voor dit jaar ook weer een wat meer uitdagende bestemming introduceren, overigens naast de bekende Eifel- en Luxemburgformule waarvoor ieder jaar weer veel belangstelling is. Nadat we wat alternatieven op een rij hadden gezet zijn we als toercommissie uiteindelijk op de Dolomieten uitgekomen waarbij we dan vanuit 2 locaties / hotels een aantal rondritten wilden aanbieden. Om het geheel qua afwisseling nog wat extra “op te leuken” hebben we een hotel in Slovenie (net over de grens met Italie) en een hotel midden in het oostelijk deel van de dolomieten gekozen. Die Dolomieten zijn overigens weer het zuid-oostelijke deel van de meer bekende Alpen, gelegen ten westen van Bolzano.
Reisinformatie
Specifieke informatie is alleen voor deelnemers toegankelijk (vanwege persoonlijke gegevens) .Hier vind je de aangepaste versie als link.
Verblijf
3 nachten in Hotel Mangart in Bovec – Slovenie. Klik hier om in google maps de plaatsbepaling te zien.
Het weer in Bovec
Bovec is een plaats dichtbij Triglav Nationaal Park en is het centrum van het bovenste Soča-dal. Je vindt enkele unieke dorpen in het land van Bovec: Srpenica, Žaga, Log Čezsoški, Čezsoča, Plužna, Log pod Mangartom, Kal-Koritnica, Lepena, Soča en Trenta.
De vroegste vermelding van Bovec is van 1174, maar de geschiedenis van dit gebied gaat veel verder terug in de tijd, de Romeinse weg door Predel en de vondsten uit de vroege IJzertijd. In het verleden was Bovec een belangrijke handelsroute tussen de haven van Triest en Wienna. Later, werd het gebied Bovec beïnvloed door de veldslagen tijdens de eerste Wereldoorlog. Tegenwoordig kunt je de sporen vanaf die tijd volgen in het Openluchtmuseum in Zaprikraj (Walk of Peace).
Tegenwoordig trekt Bovec vooral de aandacht met een breed scala aan sportieve activiteiten, voor adrenaline junkies en degenen die gewoon willen ontspannen in de natuur.
4 nachten in Hotel Bellaria in Predazzo – Italie
Het weer in Predazzo
Predazzo ligt in het uiterste noordoosten van de Fiemme Vallei, de ontmoetingsplaats tussen het rivieren Avisio en Travignolo. Dit is dan ook het meest dichtbevolkte dorp van het hele Val Di Fiemme. De geschiedenis, cultuur en tradities maken dit tot een ideale vakantiebestemming het hele jaar door.
Predazzo is beroemd voor zijn karakteristieke “tabià”, wat dierenstallen betekent en waar ook nog wordt gewerkt.
Het Museo di Geologia werd volledig gerestaureerd en is weer open voor het publiek. Het museum illustreert de geologische en mineralogische kenmerken van dit Dolomieten- en Alpengebied.
Te bezichtigen: het skispringstadion waar de Wereldkampioenschappen van 1991 en 2003 werden gehouden en waar altijd bijzondere dingen gebeuren, maar ook de twee kerken in de stad.
In de buurt, op enkele kilometers, vind je het bezoekerscentrum van de Parco Naturale di Paneveggio beroemd vanwege zijn botanische tuin en hertenpark, maar ook Bellamonte op de weg naar Passo Rolle, op een hoogte van 1372 m.
Haar uitstekende locatie maakt Predazzo een zeer geschikte plaats voor trekken en mountainbiken, en er is ook een levendig nachtleven.
Kosten
De kosten voor deze 10 dagen zijn ongeveer 900 euro, dit is incl. autoslaaptrein, hotelovernachtingen, ontbijt en avondeten.
Algemene informatie
Omdat de Dolomieten (noord Italië) en Slovenië zeker niet naast de deur liggen hebben we deze keer gekozen voor een erg comfortabele manier om heen en terug te reizen: de autoslaaptrein van de Deutsche Bundesbahn. Jawohl!
In de namiddag van woensdag 21 augustus verzamelen we in Düsseldorf, zetten we de motor op de trein en installeren we onszelf in een comfortabele coupe waar we het eerst nog even gezellig maken en daarna lekker gaan slapen terwijl de machinist ons richting de Dolomieten vervoert en we de volgende ochtend in Villach in Oostenrijk de motoren weer van de trein rijden. Van daar uit rijden we naar Bovec in Slovenië (hemelsbreed maar zo’n 50km richting Zuid-West, en ca. 5km van de Italiaanse grens) waar we 3 nachten overnachten in Hotel Mangart in Bovec.
Slovenië is een stuk kleiner dan Nederland. “Slovenen zijn Oostenrijkers die een verkeerde taal spreken”: een grapje met een kern van waarheid. Slovenië heeft lang bij Oostenrijk gehoord, tot het na 1918 met andere Zuid-Slavische volken (Kroaten, Serviërs) werd samengevoegd tot een kunstmatige staat: Joegoslavië. Maar Slovenen hebben weinig gemeen met hun zuiderburen. Landschap, tradities, eetgewoonten – ze liggen dichter bij de Oostenrijkers. Hun nationalisme is van een zachtaardig karakter. Bij de Alpen denken de meeste mensen in de eerste plaats aan Zwitserland en Oostenrijk en na enig nadenken ook aan Frankrijk, Duitsland en Italië. Dat de Alpen in het zuidoosten ook doorlopen tot in Slovenië, is lang niet bij niet iedereen bekend. Toch komen de Julische Alpen in het noordwesten van Slovenië nog ruim boven de 2000 m. Bovec ligt in dit deel van Slovenië. Het landschap in de omgeving van Bovec karakteriseert zich het beste als “Oostenrijk maar dan jaren terug in de tijd”. De hoogste top is de Triglav (2864 m) in het gelijknamige nationale park, het enige nationale park van Slovenië. Het mag duidelijk zijn dat een dergelijk landschap weliswaar minder bekend is bij de meeste toeristen maar toch zeer de moeite waard is.
Na 3 mooie dagen rijden in de omgeving van Bovec verkassen we naar een nieuw gebied, de Dolomieten in Italië, waar we vervolgens 4 nachten verblijven in Hotel Bellaria in Predazzo.
Predazzo ligt redelijk centraal in de oostelijke Dolomieten, die als het meest indrukwekkende deel van de Dolomieten te boek staat. De prachtige bergketen “Dolomieten” met veel grillig gevormde bergen dankt zijn naam aan het slijtvaste geel-witte gesteente de Dolomiet. Het is een aaneengesloten reeks van hoge bergen met markante namen. De hoogste top van de Dolomieten is de Marmolada (3343 meter); de koningin van de Dolomieten. Anders dan de Alpen rijzen de Dolomieten zomaar uit het landschap omhoog, groots en indrukwekkend. In 2009 werden de Dolomieten toegevoegd aan de Werelderfgoed lijst van Unesco. Rijdend in dit gebied ervaar je een waanzinnig schouwspel van bergpieken, steile rotswanden, gletsjers en blauwe meren. Ontelbaar veel bergpassen, breed en soms zeer smal, met even zoveel bochten. Het is haast onvoorstelbaar zoals de bergen zich hebben gevormd en de wegen daar overheen krullen. Voor de echte liefhebbers van motortoerisme zijn de Dolomieten dus een machtig landschap met vele haarspeldbochten naar schitterende bergtoppen en ook rustige binnenwegen langs authentieke Italiaanse bergdorpjes en bergmeren. De Dolomieten bieden een variëteit aan passen en schitterende routes. De wegen zijn over het lagemeen niet druk, kwalitatief goed en zeer bochtig. De natuur is indrukwekkend en ook zij er volop bezienswaardigheden. Kortom: alles wat motorrijden zo boeiend maakt. Vrijheid en veel sturen!
Velen zijn ons al voor geweest op een motorvakantie in de dolomieten, en iedereen is het er over eens dat dit gebied tot de mooiste gebieden behoort om met een motor doorheen te toeren. De Dolomieten moet je als motorrijder dus gezien hebben en wie er al eens is geweest zal zeker nog een keer terug willen!
Op donderdag 29 augustus moeten we zorgen dat we op tijd in Bolzano zijn om de motoren weer op de autoslaaptrein te rijden. Dat is niet zo’n uitdaging omdat Bolzano hemelsbreed zo’n 25km ten noordwesten ligt van ons hotel. Diezelfde Bundesbahn machinist – of een van zijn collega’s – brengt ons weer naar huis (nou ja, Düsseldorf dan) waar we op vrijdag 30 augustus ’s morgens uitgerust en voldaan aankomen.
Tussen wandelen en klimmen: Klettersteig!
Degenen die niet iedere dag motor willen rijden, is er ook nog de mogelijkheid om te gaan ‘klettersteingen’ in de bergen op dinsdag 27 augustus.
Onder begeleiding van een gids, wordt er vanaf het hotel, een tocht georganiseerd, deze zal de hele dag in beslag nemen.
De gids zal een dag van te voren komen om te opties te bespreken.
Alvast wat info over het klettersteigen of te wel: Via Ferrata.
Correct laden routes
Een van de meestvoorkomende problemen met het laden van routes heeft te maken met het inladen van routes van een derde (deze dus). Alles lijkt in orde, maar zodra je de route in mapsource of basekamp wil openen krijg je een foutmelding.
De beschrijving hoe je de routes correct kunt laden vind je hier!!
De routes
Klik hier voor de dagomschrijving, kaartjes en routes .
Controle van je motor
Klik hier voor de motorcontrolepunten voor aanvang van het motorrijden (BRAVOK)
Algemene informatie voor vertrek en huisregels
De algemene informatie voor vertrek, zoals groepsindeling kun je hier vinden, voor de huisregels kun je hier terecht.
Organisatie
Deze toertocht wordt georganiseerd door Motorclub MC Spat.Lab Eindhoven
Anja Welvaarts | spatlab@gmail.com | 06-496555863 | ||||||
Leonor Orban | leonor.orban@gmail.com | |||||||
Jeroen Alink | jeroen.alink@gmail.com | |||||||
Frank Vork | ftavork@gmail.com | |||||||
Mark van Veghel | mark.van.veghel@chello.nl |