Dit jaar hebben we een vier daags motor weekend naar Luxemburg georganiseerd. Luxemburg kenmerkt zich vooral
door de prachtige wegen en mooie vergezichten die speciaal voor motorrijders aangelegd lijken te zijn. We logeren in
Hotel Des Ardennes in het plaatsje Hoscheid.
Wij verzamelen op vrijdag 22 juli om 09.00 uur, bij het AC Restaurant Nederweert,
gelegen langs de A2 richting Maastricht tussen afslag Nederweert 39 en afslag Kelpen 40.
Zoals bij ons gebruikelijk is beginnen we eerst met een kop koffie/thee en een punt vlaai.
Zo kunnen we op ons gemak aan het weekend beginnen en kunnen ook niet Spat.Lab
leden even rustig kennismaken met iedereen.
Het Groothertogdom Luxemburg (Lëtzebuerg) heeft een oppervlakte van 2.586 km² en met iets meer dan een half miljoen
inwoners is Luxemburg na Malta het kleinste land binnen de Europese Unie. De afgelopen jaren heeft het groothertogdom
zich ontwikkeld als een groot voorstander van internationale economische, en politieke en militaire samenwerking.
Dit heeft ervoor gezorgd dat Luxemburg zich de laatste decennia heeft kunnen ontwikkelen tot een economie die vooral
berust op internationale handel en het bankwezen. Vanwege de lage belastingen op brandstof komen er ieder jaar veel
automobilisten uit de omringende landen in Luxemburg tanken. En ook de verkoop van drank en tabak brengt veel geld op.
Gevolg is dat het land vandaag de dag behoort tot de welvarendste landen ter wereld.
De vlag van Luxemburg is een horizontale driekleur bestaande uit banen van rood, wit en lichtblauw.
De vlag lijkt erg veel op de vlag van Nederland, die een donkerdere kleur blauw heeft (kobaltblauw in plaats van
hemelsblauw), maar beide vlaggen hebben geen gezamenlijke geschiedenis.
Men spreekt in Luxemburg vooral het Luxemburgs,een aan het Duits verwante taal.
Als schrijftaal wordt het Luxemburgs veel minder gebruikt en is het Frans een veel
gebruikte taal, naast het Duits. Typisch Luxemburgse gerechten zijn Judd mat Gaardebounen (gerookt varkensvlees met
tuinbonen), Bouneschlupp (bonensoep met aardappels) en de zogenaamde Kniddelen (grote knödels bestaande uit meel,
water, ei en zout). Luxemburgse nagerechten zijn Quetschentaart (pruimentaart) en Ommelette soufflée au kirsch
(luchtige omelet met kirsch). De gebakken vis uit de Moezel en de Sûre is in Luxemburg een specialiteit.
Een andere specialiteit is Kachkéis, gekookte kaas die vaak met kruiden verfijnd wordt.
Het zuidelijke deel van het land is heuvelachtig te noemen. Het is minder ruig dan het noorden en daardoor
geschikter voor landbouw. In dit gebied wonen dan ook meer mensen en bevindt zich meer industrie dan in het noorden.
Het staat daarom ook wel bekend als het Gutland. Het gebied toont meer diversiteit dan het noorden en kan geografisch onderverdeeld worden in:
Het Luxemburgs Plateau in Zuid-Centraal-Luxemburg is een grote, vlakke zandsteenformatie, waarop ook de hoofdstad van
het land (Luxemburg)gelegen is.
Klein Zwitserland ligt op de grens van Duitsland en Luxemburg aan de Sure. Klein Zwitserland (met het Mullerthal) is een rotsachtig terrein
met dichte bossen. De fantastische wandelingen die je hier kunt maken in een tot de verbeelding sprekende wereld trekken veel toeristen. Er is
een netwerk van paden, met holten, spleten, spelonken en bizarre rotsformaties. Hier bevindt zich een bekende waterval, de Schiessentümpel.
De Moezelvallei is de laagst gelegen subregio en strekt zich uit langs de zuidgrens van het land. Het laagste punt van het land (129 meter
boven zeeniveau) bevindt zich in het oosten, vlak bij Trier, bij Wasserbillig op de plaats waar de rivieren de Sûre en de Moezel samenkomen.
De Rode Landen in het uiterste zuiden en zuidwesten van het land vormen het industriële hart van Luxemburg en hier liggen dan ook de meeste
grote plaatsen.
De grens met Duitsland wordt voor het grootste gedeelte gevormd door de Our, de Sûre en de Moezel. Andere rivieren zijn de Alzette in het
zuiden van het land, de Clerve in het noorden, de Attert en de Wiltz. De valleien van de Sûre en de Attert vormen de grens tussen het Gutland
en de Ösling.
Het noorden van Luxemburg wordt de Ösling genoemd en maakt onderdeel uit van de Ardennen. Hoscheid ligt midden in dit
gebied en is een ideaal uitgangspunt om de natuur en het land zelf te beleven. Het gebied heeft een gemiddelde hoogte
tussen de 400 en 500 meter en bestaat uit beboste bergen, heuvels en rivierdalen. De Kneiff vormt het hoogste punt van
het land met 560 meter. Veel bekender is echter de Burgplatz, maar deze berg is twee meter lager. Ons hotel
(“Hotel Des Ardennes”, zie ‘A’ op het kaartje) ligt in dit deel van Luxemburg, op dezelfde hoogte als – en midden
tussen - Bastogne (B) en Bitburg (D).
In dit hotel waren we vorig jaar al te gast. Dit kleine hotel ligt in de Luxemburgse
Ardennen (Natuurpark Our) en is een plaats van rust en ontspanning. Kort samengevat krijg je voor een alleszins
acceptabele kamerprijs alles wat je van een goed hotel mag verwachten (kamer, ontbijtbuffet, diner, parkeergelegenheid
achterom op de hotel parkeerplaats, gastvrijheid en gezelligheid). Dat het in de hotelbar goed toeven is komt goed uit,
want het “nachtleven van Hoscheid” bied verder weinig mogelijkheden. Dat is overigens ook weer een voordeel want daarmee
is de nachtrust gegarandeerd en stap je ’s morgens fris en fit op de motor voor een mooie rit door het Luxemburgse
landschap.
Het dorp werd sinds 2001 al 4 maal bekroond als mooiste bloemendorp van Noord-Luxemburg.
Maak mooie wandelingen door ons prachtige land en bezoek de nabij gelegen plaatsen zoals Vianden, Diekirch,
Clervaux met hun toeristische bezienswaardigheden.
We kunnen ontbijten om 8.30 uur en het avondeten zo rond de klok van 19.00 uur.
Het 1e deel tot aan de Belgische grens volgen we nog de snelweg, maar eenmaal in België verlaten we de snelweg en rijden we via mooie lokale weggetjes
richting Hoscheid. We stoppen als iemand zin heeft in een kop koffie en/of de lunch, en komen in de namiddag aan bij het hotel. Je mag op een lijst aangeven wat je
voorkeur is voor het avondeten. Vergeet deze niet af te geven of direct in te leveren. Naar behoefte kan nog een douche
worden genomen voordat we samen aan het Diner beginnen. Na het diner is er gelegenheid om in de bar gezellig na te kaarten, nog even een wandelingetje te maken of
naar behoefte eens lekker vroeg in bed te liggen.
Zaterdag
We ontbijten gezamenlijk, waarna eenieder de keuze heeft om één van de routes te gaan rijden, op eigen gelegenheid
een rit te maken, een (half) dagje één van de gezellige stadjes te bezoeken of lekker “thuis” te blijven om een boek te lezen. Vrijheid blijheid, niets
moet en alles lossen we in onderling overleg op. Wel graag op tijd terug voor het diner, met daarna weer de keuze hoe je de avond wilt doorbrengen.
Denk aan de lijst met je voorkeur voor het avondeten.
Voor degenen die zich opgegeven hebben voor de bergtraining:
De bergtraining bestaat uit: Inremmen naar een bocht toe (remtechniek anders gezien de hoogteverschillen), opzetten van de bocht (het aanleggen van het gas),
uitkomen van de bocht (het doseren van het gas), het kiezen van de positie ten aanzien van onoverzichtelijke- en haarspeldbochten. (kijktechniek).
En dit alles terwijl je ook nog van de prachtige omgeving kunt genieten.
De wegen in Luxemburg zijn relatief goed waarbij de glimmende vangrails je zo nu en dan vriendelijk toelachen.
Iedere instructeur neemt 6 deelnemers onder zijn hoede.
Zondag
De zondag zien er verder ongeveer hetzelfde uit als de zaterdag. We ontbijten gezamenlijk, waarna eenieder de keuze heeft om één van de routes te gaan rijden,
op eigen gelegenheid
een rit te maken, een (half) dagje één van de gezellige stadjes te bezoeken of lekker “thuis” te blijven om een boek te lezen. Vrijheid blijheid, niets
moet en alles lossen we in onderling overleg op. Wel graag op tijd terug voor het diner, met daarna weer de keuze hoe je de avond wilt doorbrengen.
Denk aan de lijst met je voorkeur voor het avondeten.
Maandag
Op maandag ontbijten we ook weer samen. Vóór of na het ontbijt worden alle openstaande rekeningen betaald, nemen we afscheid van het “Hoscheid” team en beginnen we
in groepjes aan de geplande terugreis met opnieuw naar behoefte gelegenheid om een kop koffie en/of de lunch te gebruiken. Zij die snel thuis willen zijn, zijn ook
vrij om de snelweg te nemen, maar veruit de meeste deelnemers maken ook van de laatste dag nog een mooie motorrit.
De maanden mei en juni zijn het zonnigst, terwijl juli en augustus het warmst zijn. In augustus en december valt de meeste neerslag. De gekozen periode
(20 t/m 23 juli) is dus optimaal gekozen.Voor de motorrijder is Luxemburg een toerist-vriendelijk land. Het kost meestal weinig moeite om een leuk plekje
te vinden voor een kop koffie of een voedzame lunch, al moet je daarvoor niet in de allerkleinste dorpjes zijn. De wegen zijn prima en bieden veel
afwisseling in landschappen en bochtenwerk. Een weekend Luxemburg staat garant voor “machtig-mooie-motor-meters”. Tel daar de gastvrijheid van het hotel en het voorbereidende werk en het goede gezelschap van de Spatlab leden bij op, en je hebt een evenement wat je absoluut niet wilt missen.
Zoals altijd slaan we Nederland over en rijden we de eerste 75 Km over de snelweg naar Vise. Vanaf hier kunnen we meteen genieten van prachtige wegen en mooie natuur.
De route voert door het typische Wallonië en de Ardennen. Er is naast de normale route (244 Km) een ingekorte route (165 Km) speciaal voor diegene die wat vaker op het terras willen plaatsnemen ;-).
Rondrit 1
Deze route is voor de liefhebbers van bochtige, kromme wegen! De route is 207 km lang en voert door het gebied tussen Hoscheid en Luxemburg-stad. Natuurlijk zit het
Müllertal erin, en rijden we langs het stuwmeer van de Haute-Sûre.
Rondrit 2
Vandaag rijd je een uitgebreide ronde door het Oosten van Luxemburg en bezoek je een stuk van de Zuidelijke
Eifel in Duitsland. De vele bochtige weggetjes leiden je door kleine dalen, haarspeldbochten en langs mooie
uitzichten en terrasjes. Aan jou de keus of je de korte, normale of kilometervreter wilt rijden!
Rondrit 3
Vanaf het hotel gaat deze route richting het zuidoosten en maakt een lange lus rond de stad Trier. We zijn
dan in het ‘Saarland’, een mooie streek ten zuiden van de Eifel. De route is 235 km lang, maar gaat
voor een groot deel over vrij grote doorgaande wegen, zodat het als dagtocht goed te doen is, met
genoeg tijd om een keer extra te stoppen. Gelukkig is er ook genoeg bochtenwerk, zodat je de
lessen van de bergtraining in praktijk kunt brengen!
Rondrit 4
Voor de echte liefhebbers is er nog een toegift. We ontdekten vlakbij het hotel een mooi bochtig traject, voor als je
nog een halfuurtje (25 km) wil “stoeien”!
Terugreis
Dit keer hebben we voor een oostelijke variant gekozen om het redelijk saaie stuk over de Hoge Venen en door de Voerstreek te vermijden. De 172 km lange route neemt met een
bochtig stuk over Vianden en Wallendorf afscheid van Luxemburg. Via Neuerburg, Waxweiler en Bleialf rijden we naar het noorden en blijven
oostelijk van Monschau en de Hoge Venen. De route eindigt ten zuidoosten van Aken, vlak voor de A44. Vandaar is een snelle route via de A44,
A4 en A76 richting Heerlen mogelijk.
De routes zijn te bekijken m.b.v. Google Maps. Door op de
knop te klikken maak je de betreffende route zichtbaar. M.b.v. de navigatieknoppen kun
je in- en uitzoomen. Met het handje kun je de kaart verschuiven en met de knoppen rechts boven
kun je ook de route geprojecteerd op een satellietbeeld zichtbaar maken.
Een van de meestvoorkomende problemen met het laden van routes heeft te maken met het inladen van routes van een derde (deze dus).
Alles lijkt in orde, maar zodra je de route in mapsource wil openen krijg je een foutmelding.
De oorzaak is dat de route is opgeslagen als zogenaamd gdb3 bestand. Dat is een nieuw 'format'
dat alleen door de nieuwste versies van het programma Mapsource herkend wordt.
(let op: dit heeft NIETS met de versie van het kaartmateriaal te maken!!).
De oplossing is heel eenvoudig; kwestie van (gratis) de nieuwste versie van mapsource installeren. Doe dat als volgt:
klik op 'download' en vervolgens voor 'uitvoeren'.
volg de aanwijzingen en wacht af wat er gebeurt
na installatie zal de route zonder problemen openen.
Let op: In principe zou dit ook automatisch kunnen door in mapsource te kiezen voor 'help'
en vervolgens voor 'controleren op updates'. Bij oudere versies van mapsource werkt deze
methode echter niet goed, vandaar dat we adviseren de update zelf te downloaden, zoals hierboven omschreven.
Let op: Bij routes van anderen speelt er ook nog een ander aspect mee: het feit dat routes gemaakt kunnen
zijn in een andere versie van het kaartmateriaal. Zie daarvoor:
http://forum.gps.nl/viewtopic.php?t=163
Je kunt controleren of alles goed is gegaan door de route in de GPS te laden en deze te activeren.
Als alles goed is gegaan en je de GPS ontvanger hebt uitgeschakeld (gebruik binnenhuis), dan
mogen er geen foutmeldingen komen en moet het GPS display op het beginpunt van de route staan.
Zorg er ook voor dat je alle kaarten, die nodig zijn voor de route, in de GPS minstens 1 keer
hebt geladen. Het is zo vervelend als je onderweg tot de ondekking komt dat het mis is gegaan.